>
တေပါင္းလသည္ ျမန္မာလမ်ားတြင္ (၁၂)လေျမာက္
ျဖစ္ၿပီး တစ္ႏွစ္တာ၏ေနာက္ဆုံးလျဖစ္သည္။ တေပါင္းလ
၏ ပထမလ၀က္သည္ ေဆာင္းရာသီတြင္ က်ေရာက္၍
ဒုတိယလ၀က္သည္ ေႏြရာသီတြင္ က်ေရာက္သျဖင့္
ေဆာင္းအကုန္ ေႏြအကူး မင္းလြင္ျမဴးသည့္လျဖစ္၍
သာယာလွေသာရာသီျဖစ္သည္။ တေပါင္းလကို မိန္ရာသီ
ဟု ေခၚၾကသည္။ ရာသီပဲြေတာ္သည္ သဲပုံေစတီပဲြေတာ္
ျဖစ္သည္။ သရဖီပန္း၊ အင္ၾကင္းပန္းႏွင့္ ပိေတာက္ပန္းကုိ
ရာသီပန္းအျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကသည္။ ဥတ္ၱရဖလဂဏီ
နက္ၡတ္ထြန္း၍ ေန႔ နာရီ ၂၈၊ ည နာရီ ၃၂ ရွိ၏။
ေဆာင္းတစ္၀က္ေႏြတစ္၀က္တြင္ပါ၀င္၍ ေန႔အခါ
တြင္ အေတာ္အသင့္ ပူလာၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ညခ်မ္းအခါ
၌မူ ေဆာင္းရာသီ၏ ႏွင္းႂကြင္းတို႔က်ဆဲမို႔ ေဆာင္းရိပ္
ေဆာင္းေငြ႕မျပတ္ေသးဘဲ ေအးလ်က္ရွိသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ေရွးလူႀကီးသူမ်ားက ““ေန႔ပူလို႔ညခ်မ္း တေပါင္းလသရမ္း””
““ေန႔ပူလို႔ညခ်မ္း တေပါင္းလဆန္း””ဟူ၍ အဆိုျပဳခဲ့ၾကေပ
သည္။
လတကာလတြင္ တေပါင္းလသည္ အလြန္သာယာ
လွေပသည္။ စာဆုိေတာ္ ရွင္အုန္းညိဳက တေပါင္းလ၏
သာယာပုံကုိ ““သာသည္ညင္းညင္း ေျမာက္ေလႂကြင္းႏွင့္
ဆီးႏွင္းပကုန္ပူဟုန္မသည္း၊ ပ်ံ႕ပ်ံ႕မည္းသား””ဟူ၍ ဖြဲ႕ဆို
ခဲ့သည္။ ထုိ႔ျပင္ စာဆုိမ်ားက ““တေပါင္းလသာ၊ လတကာ
ထက္၊ ႏႈိင္းရာဖက္ေရွာင္ လမ်ားေနာင္ကား၊ ေတာင္လည္း
သာေမာ၊ ေတာလည္းသာေထြ၊ ေရလည္းသာလွ၊ ျဖဴလြ
ေသာင္ျပင္၊ ငွက္ေပါင္းရႊင္လ်က္””ဟု စာဆုိေတာ္မ်ားက
ခ်ီးက်ဴးဖြဲ႕ဆိုခဲ့ၾကသည္။
ႏွင္းလႊကာပ၀ါၿခံဳလ်က္ ထြက္ေျပးခဲ့ၿပီျဖစ္ေသာ
ေဆာင္းမင္းသမီးအစားေႏြ၏ေစတမန္အျဖစ္ ပုန္းကြယ္
ရာမွ ထြက္လာေသာ ဥၾသငွက္ငယ္က ““ဥၾသ ဥၾသ””ဟု
ေႂကြးေၾကာ္လိုက္ေလသည္။ သူ၏သာယာညႇင္းေျပာင္း
ခ်ဳိေတးသံကား ေႏြဦးေရာက္ၿပီေဟ့လို႔ ေႂကြးေၾကာ္လိုက္
သလို ရြက္၀ါတို႔သည္ ေလတြင္ေ၀့၀ုိက္၍ တျဖဳတ္ျဖဳတ္
ေႂကြလာၿပီး ၾသဘာေပးလိုက္ၾကသည္။ ေႏြဦး၏ သဘာ၀
ျပက္ၡဒိန္က ဥၾသငွက္၏ေတးခ်ဳိသံႏွင့္ ရြက္၀ါတို႔၏
တျဖဳတ္ျဖဳတ္ေႂကြေနပုံသည္ ခြဲျခား၍မရေပ။ ဥၾသငွက္၏
ေတးသံကုိ ရြက္၀ါတုိ႔သည္ မလြန္ဆန္ႏိုင္ပါတကား။
အျပင္တြင္ ျမဴခိုးေတြေ၀ေနသည္။ စာဆုိေတာ္
ရွင္မဟာရ႒သာရသည္ တေပါင္းလ၏အလွကုိ စပ္ဆုိ
ရာတြင္ ““ခ်ဳိးငွက္လည္ေျပာက္၊ ကၽြမ္းေဖာ္ေပ်ာက္သုိ႔၊
ႏႈတ္ေထာက္ကြန္႔ျမဴး။ သံၿပိဳင္က်ဴးလ်က္၊ တစ္ဦးတိုင္က
တစ္ဦးခ်၍ ဖုိမလင္းျပာ၊ တြန္သံသာႏွင့္”” စသည္ျဖင့္
ဖြဲ႕ဆိုခဲ့သည္။ ျမစ္အတြင္းသဲေသာင္စပ္တြင္ ငွက္အေပါင္း
သည္ အေဖာ္စုံညီစြာ ေရာက္ေနၾကသည္။ ေငြေရာင္
သင္ျဖဴးခင္းထားေသာ သဲေသာင္ေပၚတြင္ ေရႊေရာင္
ေတာက္ေနေသာ ဟသၤာေမာင္ႏွံမ်ား လွလွပပ ခ်စ္တင္း
ေႏွာေနၾကသည္။ ၎င္းျပင္ ေသာင္းတင္းငွက္ပိန္ညႇင္း၊
ငွက္ေတာ္၊ စင္ေရာ္၊ ျမစ္ေတြး၊ ေရၾကက္ကေလးတုိ႔ ည္
ေသာင္စပ္တြင္ ေရာက္လာၾကသည္။ သူတို႔သည္ ေတးခ်ဳိ
ေသာ ဥၾသလိုပုန္းမေနၾကေပ။ အစာရွာၾက၊ ေရခ်ဳိးၾက၊
အစာခြံ႕ၾက၊ လည္ခ်င္းယွက္၍ ခ်စ္တင္းေႏွာေနသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ရွင္ဥတ္ၱမေက်ာ္က ““သဲခင္းသာ၀ယ္၊ သီတာ
ၾကည္လဲ့၊ ငွက္သံႏြဲ႕ႏွင့္ လြမ္းဘြဲ႕ၿမိဳင္ေျခ၊ ျမဴခိုးေ၀ခဲ့””
ဟူ၍ ေရးဖြဲ႕ခဲ့သည္။
ျမစ္ေရသည္ေႏြဦးတြင္နည္း၍ ၾကည္လင္ကာ မွန္သား
ေရာင္ထၿပီး ေအာက္ေျခၾကမ္းျပင္တြင္ ငါးကေလး
ႏွစ္ေကာင္ ေျပးေနသည္ကအစ ျမင္ရေလာက္ေအာင္
ၾကည္လင္ေနသည္။ တစ္ဖန္စာဆိုသည္ ေမ်ာက္တို႔၏
““ႀကိဳးေခြ ႀကိဳးေခြ””၊ ေဒါင္းတို႔၏ ““အုိးေ၀ အုိးေ၀””ဟူေသာ
ျမည္သံကို ၾကားေသာအခါ ““ေနျခည္၀င္ေျမာက္၊
ဆည္းဆာေရာက္ေသာ္ ေမ်ာက္ကႀကိဳးေခြ ေဒါင္းအုိး
ေ၀ႏွင့္ သံေျခေႂကြးေၾကာ္၊ ဖုိမေခၚလ်က္”” ဖြဲ႕ဆုိထားသည္။
ရြက္ေဟာင္းတို႔ ေလဟုန္စီး၍ ေႂကြၿပီးေသာအခါတြင္ ျမပုရစ္
ဖူးေညႇာက္တုိ႔၏ အေရာင္တေျပာင္ေျပာင္ လွပသာယာ
ေန၍ တေပါင္းလသည္ ““လတကာထက္ ႏႈိင္းရာဖက္ေရွာင္
လမ်ားေနာင္ကား ေတာင္လည္းသာေမာ၊ ေတာလည္း
သာေထြ၊ ေရလည္းသာလွ၊ ျဖဴလြေသာင္ျပင္ ငွက္ေပါင္းရႊင္
လ်က္””ဟု စပ္ဆုိခဲ့ဖူးသည္။ ရြာမ်ားတြင္ မုိးတြင္းအတြက္
ထင္းသယ္သည့္လွည္းမ်ား၊ ၀ါးသယ္သည့္လွည္းမ်ား၊
ေကာက္႐ုိး၊ သက္ငယ္သယ္သည့္ လွည္းမ်ားအသံက
က်ည္က်ည္ႏွင့္ေမာင္းႏွင္ေနသည္။ အဘြားေလး ေဒၚဖြား
ယု၏ စပါးႀကိတ္ထုိးရင္း သီဆုိေသာ ေႏြဦးသီခ်င္းမွာ
လြမ္းေမာစရာေကာင္းလွပါသည္။
ေစာေစာက သစ္ကိုင္းေျခာက္မ်ားလို အက်ည္းတန္
ေသာ သစ္ပင္မ်ားတြင္ ရြက္သစ္မ်ားေ၀ေနေခ်ၿပီ၊ ရြက္၀ါ
တုိ႔ပင္ေျခတြင္ စုပံုေနေသာ္လည္း ေလအေ၀့တြင္ ေႏြေတး
ကိုဆုိ၍ ေလေနာက္သို႔ ပါသြားေခ်ၿပီ။ လြမ္းဖြယ္ျမင္ကြင္း
ကို ၾကည့္ရင္း ဆရာမင္းသု၀ဏ္၏ ခါေႏြဆန္းေတာ့လြမ္းမိ
တယ္”” ကဗ်ာမွ ““ဆန္းစခါေႏြ၊ သာတေပါင္းမို႔ ညႇာေညာင္း
ေႂကြ”” ဟူေသာ စာသားသည္ သ႐ုပ္ေပၚေနသည္။
တေပါင္းပြဲေတာ္မ်ားသည္ ေက်းရြာမ်ားတြင္ ေငြစရႊင္ခ်ိန္မို႔
စည္ကားလွသည္။ ေတာင္သူလယ္သမားတို႔သည္ ေႏြ
တြင္ နားမေနၾက၊ ၀ါးခုတ္သူခုတ္၊ စပါးက်ီျပင္သူျပင္၊
ထင္းရွာၾက၊ အိမ္ျပင္ၾက၊စပါးႀကိတ္ထိုးၾကျဖင့္ အလုပ္
႐ႈပ္ေနၾကသည္။ ““တေပါင္း””ကို ပုဂံေခတ္ထုိးေက်ာက္စာတို႔၌
တေပါင္းဟုေရးခဲ့သည္။ အင္း၀ေခတ္၌မူ ၀ိသဇ္ၨနီေရးထံုး
ေပၚလာၿပီျဖစ္သျဖင့္ ယခုေခတ္ေရးသကဲ့သို႔ ““တေပါင္း””
ဟု ေရးသားခဲ့သည္။ ရွင္ဥတ္ၱမေက်ာ္စာဖြဲ႕ခဲ့ပံုက ““ေလခ
ေျမသက္၊ စ်ာန္၀ိဘက္တို႔၊ သစ္ရြက္ေရာ္ရီ၊ ဣႏ္ၵရီ၀ယ္၊
သိဂႌတ၀က္၊ ဖက္၍ေဆးစံု၊ ျခယ္ေသာပံုသုိ႔၊ ရဂံုၿမိဳင္အတြင္း
ေတာလံုးလင္းသား””ဟု ေႏြသ႐ုပ္ကို လွလွပပေဖာ္ထုတ္ခဲ့သည္။
၀န္ႀကီးပေဒသရာဇာကလည္း““ေႏြဦးကာလ၊ ျမဴထ
ေသာအခါ၊ ရင္းေထာင္ရင္းဆြဲ၊ ေဆာင္ၿမဲအုိးလြယ္ကာ၊
ဓားႏွီးထက္စြာ၊ ခါးမွာခ်ပ္လ်က္၊ ထန္းပြင့္ထန္းခိုင္၊ ရႊန္း
ၿမိဳင္ၿမိဳင္၊ ကလိုင္သာလြယ္လို႔တက္သည္ႏွင့္ေလး”” ဟု
ဖြဲ႕ဆုိခဲ့သည္။ စာဆုိ ဦးယာကလည္း ရြက္ေဟာင္းအစား
ျမပုရစ္ဖူးေလးမ်ား ထြက္ျပဴလာသည္ကိုျမင္လွ်င္ စာသ
လိုက္ပံုက ““ေႏြဦးဆန္းသစ္၊ ရြက္ေရာ္လွစ္လို႔ ပုရစ္ကယ္
ေရႊဥ၊ ပင္တုိင္းစုၾကသည္၊ ႏုညိဳခင္ငယ္တဲ့ေလး”” ဟူ၍
သီကံုးခဲ့သည္။
မင္းေဇယ်ယႏ္ၲမိတ္ကဖြဲ႕လိုက္ပံုက ““ပုရစ္ေျဖခင္၊
ေတာ၀န္းက်င္လည္း၊ မင္းလြင္ေရွး႐ႈ၊ ဦးရ႐ုတည့္၊ မၪ္ၨဴ
သင္းကြဲ၊ ေပါက္လဲကင္းငံု၊ ရစ္ဆံုလည္ယွက္၊ ေက်းငွက္
ျပင္ယံ၊ စံုစံုစံလ်က္၊ ေရႊလွ်ံေတာလံုး၊ အိုင္ထံုးျပစ္ခြင္၊
ၾကည္စင္ျပျပ တေပါင္းလသည္””ဟူ၍ စာပန္းခ်ီျခယ္မႈန္းခဲ့
သည္။ အခ်ဳိ႕အရပ္တြင္ ဖက္ဆြတ္ပန္းကေလးမ်ား ပြင့္ေလ့
ရွိၿပီး ေတာနယ္တစ္ခြင္တြင္ ပီျပင္စြာမစိမ္းဘဲ ညိဳေရႊ၀ါ
သန္းေနသည္ကို စာဆိုေတာ္ႀကီး န၀ေဒးက ဤသို႔ကဗ်ာ
ဖြဲ႕ျပန္သည္ ““ေရႊေညႇာက္ နည္းျမခ်စ္စီသို႔ ပီပီမစိမ္း၊
ေတာခပ္သိမ္းလည္း၊ ရွိန္းရွိန္းလတ္လတ္၊ ပင္လံုးကၽြတ္
လွ်င္၊ ဖက္ဆြတ္ပိေတာက္၊ လဲႏွင့္ ေပါက္တို႔၊ ခါေရာက္ညီဘိ””
ဟု ေရးဖြဲ႕ခဲ့သည္။ စာဆုိရွင္ စေလဦးပုညက ေရးဖြဲ႕ျခယ္မႈန္း
ပံုမွာ ““ေႏြခ်ိန္ခါ ေငြမိလ္ႅာျပာရီေရာပါလုိ႔၊ ဥၾသဖုိတြန္သံ
ၾကည္ေတာ့၊ ေသာတာပန္မဟာေထရ္တုိ႔ေတာင္ မဆည္ႏိုင္
မ်က္ရည္စို႔ရွာလိမ့္၊ အဘိစ်ာန္ယာဥ္ႀကိဳ႕ပါလုိ႔၊ နယ္ရွစ္ခြင္
ျမဴးျခည္ဆုိ႔တယ္၊ လြမ္းဖို႔တေပါင္း”” ဟူ၍ဖြဲ႕ဆိုခဲ့ပါသည္။
ထုိ႔ျပင္ စာဆိုလူဦးမင္းကလည္း ““စံပျမင္သိန္ သရစ္ေပမို႔၊
သိန္သစ္ကယ္ယဥ္ဂုဏ္ ေႂကြပါဘိ၊ ၾကည္းေရသာခ်ိန္””
ဟူ၍ တေပါင္းလ၏သာယာလွပပံုမွာ စာဖြဲ႕မကုန္ႏုိင္ပါ
ေခ်။ ေတာင္တြင္းစာဆုိ ဦးေၾကာ့ကလည္း ““အညႇာမွ
သႏ္ၲာလွဲ႔လုိ႔၊ ဆာတက်ယ့္ေပြလီ၊ ကညာႏြဲ႕ေကသီမွာ၊
ေရႊသိဂႌ အင္ၾကင္း၊ ဖိေငြ၀တ္တေပါင္းမိန္တြင္ ေသာင္း
၀တိန္နတ္တုိင္းကသင္း၊ စံုရဂံုခက္ညႇာေႂကြသည္၊ ရြက္၀ါ
ေလသန္႔ရွင္း၊ စက္ရာေတြညံ့ညႇင္းမွာ၊ ပန္းခပင္းေသာ္ေမာ္၊
သဲေစတီတည္သမယေပမို႔၊ ၾကည္သမွ်သည္လမုိ႔ေနာ္””
စသည္ျဖင့္ဖြဲ႕ဆုိခဲ့သည္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီက ““ဥၾသငွက္မြန္း၊
တြန္ပါေပါ့ေလး၊ ပုရစ္ကေလးငယ္တို႔ျမေသြးတထည္ဆင္
ႏွင့္ ေႏြအ၀င္သည္စခန္းမွာ လန္းေတာ့မည္ေလး”” ဟူ၍
ဖြဲ႕ဆုိခဲ့ပါသည္။
တေပါင္းေႏြအေၾကာင္း ဆန္းစစ္လွ်င္ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္
ေႏြသည္ေသြးမ်ားစြန္းခဲ့သည္။ ဖက္ဆစ္တုိ႔ကုိျမန္မာ့ေျမ
ေပၚမွ ေမာင္းထုတ္ေရးအတြက္ မ်ဳိးခ်စ္တပ္မေတာ္၏
အသက္ေပါင္းမ်ားစြာစေတးခဲ့ရသည္။ ရဲရဲနီေသာေပါက္
ပြင့္တုိ႔၏ေအာက္၌ ရဲရဲနီေသာ ေသြးတို႔ႏွင့္ဖက္ဆစ္တုိ႔၏
သံခြာေအာက္မွ ႐ုန္းထြက္ခဲ့ရသည္။ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ကို
ေမြးေပးခဲ့ေသာ ေႏြပါတကား။ မတ္လ ၂၇ ရက္သည္
တေပါင္းလ၏ေႏြသမုိင္းကို ေမ့မရေအာင္ပီျပင္ေစသည္။
ေရွးယခင္က သုေဒ္ၶါဒနမင္းႀကီးသည္ သူစံျမန္းရာ ကပိ
လ၀တ္ျပည္ေတာ္သို႔ ဘုရားရွင္အဖူးေျမာ္ခံႂကြေရာက္ရမည့္
လမ္းခရီးသည္တေပါင္းလရာသီျဖစ္သည့္အတြက္ သာယာ
ၾကည္ႏူးဖြယ္ေကာင္းပံုပါ ျမတ္စြာဘုရားအား ထည့္သြင္း
ေလွ်ာက္ထားခဲ့သည္။ ေလွ်ာက္ထားခ်က္ အျပည့္အစံုကို
ရဟန္းစာဆုိ ရွင္အုန္းညိဳက ဂါထာပုဒ္ေရ ေပါင္း ၆၄ ပုဒ္
အစား မွတ္ရလြယ္ေအာင္ ဂါထာ ၆၀ ေျခာက္ဆယ္ပ်ဳိ႕အျဖစ္
ေခၚၾကသည္။ ရဟန္းစာဆုိ ရွင္အုန္းညိဳက ဂါထာေျခာက္ဆယ္
ပ်ဳိ႕ဟူ၍ စာေပဖြဲ႕၍ ေရးသားခဲ့ရာ ျမန္မာစာေပတြင္
အလြန္ထင္ရွားခဲ့ေပသည္။
““ေရႊႏိႈင္းပိေတာက္၊ လဲႏွင့္
ေပါက္လည္း၊ ေတာက္သည့္ မီးေရာင္၊ ေျပာင္ေျပာင္ညီးညီး၊
ပန္းေတာင္ ႀကီးသို႔၊ ခရီးေတာ၀ယ္၊ ၿမိဳင္အလယ္၌”” ဟူ၍
တေပါင္းလအခါ ေတာလမ္းခရီး၌ ပန္းတုိ႔ပြင့္ေနၾကပံုကို
ရွင္အုန္းညိဳက ဖြဲ႕ဆိုပန္းခ်ီျခယ္ခဲ့သည္။ တေပါင္းလ၏
ရာသီပြဲေတာ္သည္ သဲပံုေစတီပြဲျဖစ္သည္။ သဲပံုေစတီေတာ္
ကား ဗုဒ္ၶဘာသာမွ ဆင္းသက္လာသည့္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ
ပြဲေတာ္ျဖစ္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဗုဒ္ၶသာသနာစတင္ထြန္း
ကားကာစပင္ရွိခဲ့ေသာ ပြဲေတာ္ဟုယူဆရေပသည္။ အင္း၀
ေခတ္ ပန္းခ်ီလက္ရာမ်ားတြင္ တေပါင္းလသဲပံုေစတီပြဲ
က်င္းပပံု ႐ိုးရာစဥ္လာကုိေတြ႕ရသည္။ ေတာင္သူ
လယ္သမားတုိ႔သည္ ျမင္းမိုရ္ေတာင္ရွိ အာလိန္ငါးဆင့္
ကုိ ရည္ရြယ္၍ သဲပံုေစတီမ်ားအား ႐ိုင္ပါတ္ကုိ ငါးဆင့္
ဆင့္ကာ တည္ေလ့ရွိသည္။ ထုိအာလိန္ငါးဆင့္တြင္
သန္႔စင္ေသာသဲမ်ားျဖင့္ အျပည့္သိပ္ၿပီးလွ်င္ တံခြန္ကုက္ၠား
လွဴဖြယ္ပစ္ၥည္းမ်ားျဖင့္ပူေဇာ္၍ အလွဴအတန္းပြဲမ်ား
ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ျမန္မာဘုရင္မ်ားမရွိသည့္ေနာက္ပိုင္း
သဲပံုေစတီက်င္းပျခင္းသည္ တျဖည္းျဖည္းေပ်ာက္ကြယ္
လာခဲ့သည္။ ဘုရားပြဲေတာ္မ်ားေခတ္စားလာၿပီး ဘုရားပြဲ
ေတာ္ကို တေပါင္းပြဲေတာ္ဟုေခၚၾကသည္။
ေရႊတိဂံုဘုရားပြဲေတာ္ကုိ တေပါင္းလ၌ က်င္းပရျခင္း
သည္ေစတီေတာ္စတင္တည္ထားကုိးကြယ္သည့္ေန႔ကို
အစြဲျပဳ၍ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ ပြဲေတာ္က်င္းပျခင္း
ျဖစ္သည္။ မဟာသက္ၠရာဇ္ ၁၀၃ ခုႏွစ္ တေပါင္းလျပည့္
(ဗုဒ္ၶဟူးေန႔)တြင္ သိၾကားမင္း၊ ဥက္ၠလာပမင္းႀကီးႏွင့္
တဖုႆ၊ ဘလိ္ႅက ကုန္သည္ညီေနာင္တုိ႔ႀကီးမွဴး၍ ေရႊတိဂုံ
ေစတီေတာ္ႀကီးကုိ တည္သည္ဟု သမုိင္းကဆုိပါသည္။
ေရွးျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္ကပင္ ထင္ရွားေသာ
ပြဲေတာ္ျဖစ္သည္။ ဒုတိယကမ္ၻာစစ္မျဖစ္မီအခ်ိန္က
ဘုရားဖူးမ်ားသည္ အသင္းအဖြဲ႕အလုိက္ အစုအေ၀းႏွင့္
ေလွတစ္တန္၊ ကုန္းတစ္တန္လာၾက၍ ကုန္းေတာ္၀န္းက်င္
ဇရပ္မ်ား၊ ေက်ာင္းမ်ား၊ ေစာင္းတန္းမ်ားႏွင့္ ရင္ျပင္အႏွံ႔
တြင္လည္း ဘုရားဖူးမ်ား၊ လွည္း၀ုိင္းမ်ား တုိးမေပါက္
ေအာင္ စည္ကားေလသည္။
ညအခါတြင္ အေနာက္မုခ္တြင္ ဇာတ္႐ုံပြဲ၊ ၾကည့္ခ်င္
ပြဲမ်ားျဖင့္ စည္ကားသည္။ သီေပါမင္းပါေတာ္မူၿပီး ႏွစ္ႏွစ္
အၾကာတြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ ထုတ္ေ၀ေသာ မတ္လ ၁၁ ရက္
ထုတ္ ““ရန္ကုန္ေဂဇက္ အပတ္စဥ္သတင္းစာ”” သတင္း
တစ္ပုဒ္တြင္ ေရႊတိဂုံတေပါင္းပြဲေတာ္သုိ႔ ယခုႏွစ္တြင္
လာေရာက္သူမ်ားျပားေၾကာင္း၊ လြန္ခဲ့ေသာ ရက္အနည္း
ငယ္ကပင္ၿမိဳ႕တြင္း၌ ေတာဘုရားဖူးမ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ေန
ေၾကာင္း၊ ယင္းတုိ႔အထဲတြင္ ရွမ္းလူမ်ဳိးမ်ားႏွင့္ ကရင္
လူမ်ဳိးအမ်ားအျပား ပါ၀င္ၾကေၾကာင္း၊ ယမန္ေန႔ ေရႊတိဂုံ
ကုန္းေတာ္ေပၚတြင္ ျမင္ရေသာ႐ႈခင္းမာွ မ်ကစ္ ပိ သာဒ
အျမင္တြင္ ထူးျခားလွ၍ စိတ္ႏွလုံးခ်မ္းေျမ့ဖြယ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊
အေၾကာင္း မွာ ၀တ္ေကာင္းစားလွမ်ဳိးစုံ၀တ္ဆင္ထားေ
သာ လူတန္းႀကီးမွာ မ်က္စိတ္တစ္ဆုံးပင္ျဖစ္ေၾကာင္း
စသည္ျဖင့္ တေပါင္းပြဲေတာ္႐ႈခင္းကုိ ေဖာ္ျပထားသည္ကုိ
ေတြ႕ရေလသည္။
ခရစ္သက္ၠရာဇ္ ၁၈၈၂ ခုႏွစ္ ေရႊ႐ုိးအမည္ခံ ွငမ
ွနေအအ ေရးသားထုတ္ေ၀သည့္ ႊ့န ႀကမာေည စာအုပ္
တြင္ ““ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အားလုံးေသာ ဘုရားပြဲေတာ္မ်ား
အနက္ ေရႊတိဂုံဘုရားပြဲေတာ္သည္ အႀကီးက်ယ္ဆုံးျဖစ္
သည္။ ဘုရားဖူးမ်ား ျပည့္က်ပ္စည္ကားလွသည္။ ျမန္မာ
ႏုိင္ငံရွိ အေ၀းဆုံးအရပ္ေဒသမ်ား၊ ထုိင္းႏုိင္ငံျဖစ္သည့္
ယုိးဒယား၊ ကေမ္ၻာဒီးယားႏွင့္ ကုိရီးယားႏုိင္ငံမ်ားမွလည္း
ဘုရားဖူးဧည့္သည္မ်ားလာေရာက္ၾကသည္””ဟု မွတ္တမ္း
ျပဳထားေပသည္။ ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္ႀကီး၏ တေပါင္း
ပြဲေတာ္ႀကီးအား ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကဲ့သုိ႔ပင္ ယခု
ေခတ္တြင္လည္း ရက္သတ္ၱပတ္တုိင္တုိင္ ၾကည့္ခ်င္ပြဲအစုံ
ျဖင့္ စည္ကားစြာက်င္းပလ်က္ရွိသည္။
တေပါင္းလသည္ ေတာေတာင္ေရေျမ၌
လည္းေကာင္း၊ လယ္ေတာသစ္ပင္စသည္တုိ႔၌ လည္း
ေကာင္း တေပါင္းအလွျဖင့္ ျပည့္ေနသည္။ ေရွးႏွစ္ေပါင္း
မ်ားစြာကတည္းက တေပါင္းအလွသည္ ပီျပင္သလုိ
ယေန႔ေခတ္ အဆက္ဆက္တြင္လည္း ကမ္ၻာႏွင့္အမွ်
တည္တံ့ေနမည့္ ထာ၀ရတေပါင္းအလွတစ္ပါးဟု ဆုိထုိက္
ေပေတာ့သည္။ ။
*ေရႊဘိုသီရိမာလာ*
တေပါင္းလသည္ ျမန္မာလမ်ားတြင္ (၁၂)လေျမာက္
ျဖစ္ၿပီး တစ္ႏွစ္တာ၏ေနာက္ဆုံးလျဖစ္သည္။ တေပါင္းလ
၏ ပထမလ၀က္သည္ ေဆာင္းရာသီတြင္ က်ေရာက္၍
ဒုတိယလ၀က္သည္ ေႏြရာသီတြင္ က်ေရာက္သျဖင့္
ေဆာင္းအကုန္ ေႏြအကူး မင္းလြင္ျမဴးသည့္လျဖစ္၍
သာယာလွေသာရာသီျဖစ္သည္။ တေပါင္းလကို မိန္ရာသီ
ဟု ေခၚၾကသည္။ ရာသီပဲြေတာ္သည္ သဲပုံေစတီပဲြေတာ္
ျဖစ္သည္။ သရဖီပန္း၊ အင္ၾကင္းပန္းႏွင့္ ပိေတာက္ပန္းကုိ
ရာသီပန္းအျဖစ္ သတ္မွတ္ၾကသည္။ ဥတ္ၱရဖလဂဏီ
နက္ၡတ္ထြန္း၍ ေန႔ နာရီ ၂၈၊ ည နာရီ ၃၂ ရွိ၏။
ေဆာင္းတစ္၀က္ေႏြတစ္၀က္တြင္ပါ၀င္၍ ေန႔အခါ
တြင္ အေတာ္အသင့္ ပူလာၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ညခ်မ္းအခါ
၌မူ ေဆာင္းရာသီ၏ ႏွင္းႂကြင္းတို႔က်ဆဲမို႔ ေဆာင္းရိပ္
ေဆာင္းေငြ႕မျပတ္ေသးဘဲ ေအးလ်က္ရွိသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ေရွးလူႀကီးသူမ်ားက ““ေန႔ပူလို႔ညခ်မ္း တေပါင္းလသရမ္း””
““ေန႔ပူလို႔ညခ်မ္း တေပါင္းလဆန္း””ဟူ၍ အဆိုျပဳခဲ့ၾကေပ
သည္။
လတကာလတြင္ တေပါင္းလသည္ အလြန္သာယာ
လွေပသည္။ စာဆုိေတာ္ ရွင္အုန္းညိဳက တေပါင္းလ၏
သာယာပုံကုိ ““သာသည္ညင္းညင္း ေျမာက္ေလႂကြင္းႏွင့္
ဆီးႏွင္းပကုန္ပူဟုန္မသည္း၊ ပ်ံ႕ပ်ံ႕မည္းသား””ဟူ၍ ဖြဲ႕ဆို
ခဲ့သည္။ ထုိ႔ျပင္ စာဆုိမ်ားက ““တေပါင္းလသာ၊ လတကာ
ထက္၊ ႏႈိင္းရာဖက္ေရွာင္ လမ်ားေနာင္ကား၊ ေတာင္လည္း
သာေမာ၊ ေတာလည္းသာေထြ၊ ေရလည္းသာလွ၊ ျဖဴလြ
ေသာင္ျပင္၊ ငွက္ေပါင္းရႊင္လ်က္””ဟု စာဆုိေတာ္မ်ားက
ခ်ီးက်ဴးဖြဲ႕ဆိုခဲ့ၾကသည္။
ႏွင္းလႊကာပ၀ါၿခံဳလ်က္ ထြက္ေျပးခဲ့ၿပီျဖစ္ေသာ
ေဆာင္းမင္းသမီးအစားေႏြ၏ေစတမန္အျဖစ္ ပုန္းကြယ္
ရာမွ ထြက္လာေသာ ဥၾသငွက္ငယ္က ““ဥၾသ ဥၾသ””ဟု
ေႂကြးေၾကာ္လိုက္ေလသည္။ သူ၏သာယာညႇင္းေျပာင္း
ခ်ဳိေတးသံကား ေႏြဦးေရာက္ၿပီေဟ့လို႔ ေႂကြးေၾကာ္လိုက္
သလို ရြက္၀ါတို႔သည္ ေလတြင္ေ၀့၀ုိက္၍ တျဖဳတ္ျဖဳတ္
ေႂကြလာၿပီး ၾသဘာေပးလိုက္ၾကသည္။ ေႏြဦး၏ သဘာ၀
ျပက္ၡဒိန္က ဥၾသငွက္၏ေတးခ်ဳိသံႏွင့္ ရြက္၀ါတို႔၏
တျဖဳတ္ျဖဳတ္ေႂကြေနပုံသည္ ခြဲျခား၍မရေပ။ ဥၾသငွက္၏
ေတးသံကုိ ရြက္၀ါတုိ႔သည္ မလြန္ဆန္ႏိုင္ပါတကား။
အျပင္တြင္ ျမဴခိုးေတြေ၀ေနသည္။ စာဆုိေတာ္
ရွင္မဟာရ႒သာရသည္ တေပါင္းလ၏အလွကုိ စပ္ဆုိ
ရာတြင္ ““ခ်ဳိးငွက္လည္ေျပာက္၊ ကၽြမ္းေဖာ္ေပ်ာက္သုိ႔၊
ႏႈတ္ေထာက္ကြန္႔ျမဴး။ သံၿပိဳင္က်ဴးလ်က္၊ တစ္ဦးတိုင္က
တစ္ဦးခ်၍ ဖုိမလင္းျပာ၊ တြန္သံသာႏွင့္”” စသည္ျဖင့္
ဖြဲ႕ဆိုခဲ့သည္။ ျမစ္အတြင္းသဲေသာင္စပ္တြင္ ငွက္အေပါင္း
သည္ အေဖာ္စုံညီစြာ ေရာက္ေနၾကသည္။ ေငြေရာင္
သင္ျဖဴးခင္းထားေသာ သဲေသာင္ေပၚတြင္ ေရႊေရာင္
ေတာက္ေနေသာ ဟသၤာေမာင္ႏွံမ်ား လွလွပပ ခ်စ္တင္း
ေႏွာေနၾကသည္။ ၎င္းျပင္ ေသာင္းတင္းငွက္ပိန္ညႇင္း၊
ငွက္ေတာ္၊ စင္ေရာ္၊ ျမစ္ေတြး၊ ေရၾကက္ကေလးတုိ႔ ည္
ေသာင္စပ္တြင္ ေရာက္လာၾကသည္။ သူတို႔သည္ ေတးခ်ဳိ
ေသာ ဥၾသလိုပုန္းမေနၾကေပ။ အစာရွာၾက၊ ေရခ်ဳိးၾက၊
အစာခြံ႕ၾက၊ လည္ခ်င္းယွက္၍ ခ်စ္တင္းေႏွာေနသည္။
ထုိ႔ေၾကာင့္ ရွင္ဥတ္ၱမေက်ာ္က ““သဲခင္းသာ၀ယ္၊ သီတာ
ၾကည္လဲ့၊ ငွက္သံႏြဲ႕ႏွင့္ လြမ္းဘြဲ႕ၿမိဳင္ေျခ၊ ျမဴခိုးေ၀ခဲ့””
ဟူ၍ ေရးဖြဲ႕ခဲ့သည္။
ျမစ္ေရသည္ေႏြဦးတြင္နည္း၍ ၾကည္လင္ကာ မွန္သား
ေရာင္ထၿပီး ေအာက္ေျခၾကမ္းျပင္တြင္ ငါးကေလး
ႏွစ္ေကာင္ ေျပးေနသည္ကအစ ျမင္ရေလာက္ေအာင္
ၾကည္လင္ေနသည္။ တစ္ဖန္စာဆိုသည္ ေမ်ာက္တို႔၏
““ႀကိဳးေခြ ႀကိဳးေခြ””၊ ေဒါင္းတို႔၏ ““အုိးေ၀ အုိးေ၀””ဟူေသာ
ျမည္သံကို ၾကားေသာအခါ ““ေနျခည္၀င္ေျမာက္၊
ဆည္းဆာေရာက္ေသာ္ ေမ်ာက္ကႀကိဳးေခြ ေဒါင္းအုိး
ေ၀ႏွင့္ သံေျခေႂကြးေၾကာ္၊ ဖုိမေခၚလ်က္”” ဖြဲ႕ဆုိထားသည္။
ရြက္ေဟာင္းတို႔ ေလဟုန္စီး၍ ေႂကြၿပီးေသာအခါတြင္ ျမပုရစ္
ဖူးေညႇာက္တုိ႔၏ အေရာင္တေျပာင္ေျပာင္ လွပသာယာ
ေန၍ တေပါင္းလသည္ ““လတကာထက္ ႏႈိင္းရာဖက္ေရွာင္
လမ်ားေနာင္ကား ေတာင္လည္းသာေမာ၊ ေတာလည္း
သာေထြ၊ ေရလည္းသာလွ၊ ျဖဴလြေသာင္ျပင္ ငွက္ေပါင္းရႊင္
လ်က္””ဟု စပ္ဆုိခဲ့ဖူးသည္။ ရြာမ်ားတြင္ မုိးတြင္းအတြက္
ထင္းသယ္သည့္လွည္းမ်ား၊ ၀ါးသယ္သည့္လွည္းမ်ား၊
ေကာက္႐ုိး၊ သက္ငယ္သယ္သည့္ လွည္းမ်ားအသံက
က်ည္က်ည္ႏွင့္ေမာင္းႏွင္ေနသည္။ အဘြားေလး ေဒၚဖြား
ယု၏ စပါးႀကိတ္ထုိးရင္း သီဆုိေသာ ေႏြဦးသီခ်င္းမွာ
လြမ္းေမာစရာေကာင္းလွပါသည္။
ေစာေစာက သစ္ကိုင္းေျခာက္မ်ားလို အက်ည္းတန္
ေသာ သစ္ပင္မ်ားတြင္ ရြက္သစ္မ်ားေ၀ေနေခ်ၿပီ၊ ရြက္၀ါ
တုိ႔ပင္ေျခတြင္ စုပံုေနေသာ္လည္း ေလအေ၀့တြင္ ေႏြေတး
ကိုဆုိ၍ ေလေနာက္သို႔ ပါသြားေခ်ၿပီ။ လြမ္းဖြယ္ျမင္ကြင္း
ကို ၾကည့္ရင္း ဆရာမင္းသု၀ဏ္၏ ခါေႏြဆန္းေတာ့လြမ္းမိ
တယ္”” ကဗ်ာမွ ““ဆန္းစခါေႏြ၊ သာတေပါင္းမို႔ ညႇာေညာင္း
ေႂကြ”” ဟူေသာ စာသားသည္ သ႐ုပ္ေပၚေနသည္။
တေပါင္းပြဲေတာ္မ်ားသည္ ေက်းရြာမ်ားတြင္ ေငြစရႊင္ခ်ိန္မို႔
စည္ကားလွသည္။ ေတာင္သူလယ္သမားတို႔သည္ ေႏြ
တြင္ နားမေနၾက၊ ၀ါးခုတ္သူခုတ္၊ စပါးက်ီျပင္သူျပင္၊
ထင္းရွာၾက၊ အိမ္ျပင္ၾက၊စပါးႀကိတ္ထိုးၾကျဖင့္ အလုပ္
႐ႈပ္ေနၾကသည္။ ““တေပါင္း””ကို ပုဂံေခတ္ထုိးေက်ာက္စာတို႔၌
တေပါင္းဟုေရးခဲ့သည္။ အင္း၀ေခတ္၌မူ ၀ိသဇ္ၨနီေရးထံုး
ေပၚလာၿပီျဖစ္သျဖင့္ ယခုေခတ္ေရးသကဲ့သို႔ ““တေပါင္း””
ဟု ေရးသားခဲ့သည္။ ရွင္ဥတ္ၱမေက်ာ္စာဖြဲ႕ခဲ့ပံုက ““ေလခ
ေျမသက္၊ စ်ာန္၀ိဘက္တို႔၊ သစ္ရြက္ေရာ္ရီ၊ ဣႏ္ၵရီ၀ယ္၊
သိဂႌတ၀က္၊ ဖက္၍ေဆးစံု၊ ျခယ္ေသာပံုသုိ႔၊ ရဂံုၿမိဳင္အတြင္း
ေတာလံုးလင္းသား””ဟု ေႏြသ႐ုပ္ကို လွလွပပေဖာ္ထုတ္ခဲ့သည္။
၀န္ႀကီးပေဒသရာဇာကလည္း““ေႏြဦးကာလ၊ ျမဴထ
ေသာအခါ၊ ရင္းေထာင္ရင္းဆြဲ၊ ေဆာင္ၿမဲအုိးလြယ္ကာ၊
ဓားႏွီးထက္စြာ၊ ခါးမွာခ်ပ္လ်က္၊ ထန္းပြင့္ထန္းခိုင္၊ ရႊန္း
ၿမိဳင္ၿမိဳင္၊ ကလိုင္သာလြယ္လို႔တက္သည္ႏွင့္ေလး”” ဟု
ဖြဲ႕ဆုိခဲ့သည္။ စာဆုိ ဦးယာကလည္း ရြက္ေဟာင္းအစား
ျမပုရစ္ဖူးေလးမ်ား ထြက္ျပဴလာသည္ကိုျမင္လွ်င္ စာသ
လိုက္ပံုက ““ေႏြဦးဆန္းသစ္၊ ရြက္ေရာ္လွစ္လို႔ ပုရစ္ကယ္
ေရႊဥ၊ ပင္တုိင္းစုၾကသည္၊ ႏုညိဳခင္ငယ္တဲ့ေလး”” ဟူ၍
သီကံုးခဲ့သည္။
မင္းေဇယ်ယႏ္ၲမိတ္ကဖြဲ႕လိုက္ပံုက ““ပုရစ္ေျဖခင္၊
ေတာ၀န္းက်င္လည္း၊ မင္းလြင္ေရွး႐ႈ၊ ဦးရ႐ုတည့္၊ မၪ္ၨဴ
သင္းကြဲ၊ ေပါက္လဲကင္းငံု၊ ရစ္ဆံုလည္ယွက္၊ ေက်းငွက္
ျပင္ယံ၊ စံုစံုစံလ်က္၊ ေရႊလွ်ံေတာလံုး၊ အိုင္ထံုးျပစ္ခြင္၊
ၾကည္စင္ျပျပ တေပါင္းလသည္””ဟူ၍ စာပန္းခ်ီျခယ္မႈန္းခဲ့
သည္။ အခ်ဳိ႕အရပ္တြင္ ဖက္ဆြတ္ပန္းကေလးမ်ား ပြင့္ေလ့
ရွိၿပီး ေတာနယ္တစ္ခြင္တြင္ ပီျပင္စြာမစိမ္းဘဲ ညိဳေရႊ၀ါ
သန္းေနသည္ကို စာဆိုေတာ္ႀကီး န၀ေဒးက ဤသို႔ကဗ်ာ
ဖြဲ႕ျပန္သည္ ““ေရႊေညႇာက္ နည္းျမခ်စ္စီသို႔ ပီပီမစိမ္း၊
ေတာခပ္သိမ္းလည္း၊ ရွိန္းရွိန္းလတ္လတ္၊ ပင္လံုးကၽြတ္
လွ်င္၊ ဖက္ဆြတ္ပိေတာက္၊ လဲႏွင့္ ေပါက္တို႔၊ ခါေရာက္ညီဘိ””
ဟု ေရးဖြဲ႕ခဲ့သည္။ စာဆုိရွင္ စေလဦးပုညက ေရးဖြဲ႕ျခယ္မႈန္း
ပံုမွာ ““ေႏြခ်ိန္ခါ ေငြမိလ္ႅာျပာရီေရာပါလုိ႔၊ ဥၾသဖုိတြန္သံ
ၾကည္ေတာ့၊ ေသာတာပန္မဟာေထရ္တုိ႔ေတာင္ မဆည္ႏိုင္
မ်က္ရည္စို႔ရွာလိမ့္၊ အဘိစ်ာန္ယာဥ္ႀကိဳ႕ပါလုိ႔၊ နယ္ရွစ္ခြင္
ျမဴးျခည္ဆုိ႔တယ္၊ လြမ္းဖို႔တေပါင္း”” ဟူ၍ဖြဲ႕ဆိုခဲ့ပါသည္။
ထုိ႔ျပင္ စာဆိုလူဦးမင္းကလည္း ““စံပျမင္သိန္ သရစ္ေပမို႔၊
သိန္သစ္ကယ္ယဥ္ဂုဏ္ ေႂကြပါဘိ၊ ၾကည္းေရသာခ်ိန္””
ဟူ၍ တေပါင္းလ၏သာယာလွပပံုမွာ စာဖြဲ႕မကုန္ႏုိင္ပါ
ေခ်။ ေတာင္တြင္းစာဆုိ ဦးေၾကာ့ကလည္း ““အညႇာမွ
သႏ္ၲာလွဲ႔လုိ႔၊ ဆာတက်ယ့္ေပြလီ၊ ကညာႏြဲ႕ေကသီမွာ၊
ေရႊသိဂႌ အင္ၾကင္း၊ ဖိေငြ၀တ္တေပါင္းမိန္တြင္ ေသာင္း
၀တိန္နတ္တုိင္းကသင္း၊ စံုရဂံုခက္ညႇာေႂကြသည္၊ ရြက္၀ါ
ေလသန္႔ရွင္း၊ စက္ရာေတြညံ့ညႇင္းမွာ၊ ပန္းခပင္းေသာ္ေမာ္၊
သဲေစတီတည္သမယေပမို႔၊ ၾကည္သမွ်သည္လမုိ႔ေနာ္””
စသည္ျဖင့္ဖြဲ႕ဆုိခဲ့သည္။ ဆရာေဇာ္ဂ်ီက ““ဥၾသငွက္မြန္း၊
တြန္ပါေပါ့ေလး၊ ပုရစ္ကေလးငယ္တို႔ျမေသြးတထည္ဆင္
ႏွင့္ ေႏြအ၀င္သည္စခန္းမွာ လန္းေတာ့မည္ေလး”” ဟူ၍
ဖြဲ႕ဆုိခဲ့ပါသည္။
တေပါင္းေႏြအေၾကာင္း ဆန္းစစ္လွ်င္ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္
ေႏြသည္ေသြးမ်ားစြန္းခဲ့သည္။ ဖက္ဆစ္တုိ႔ကုိျမန္မာ့ေျမ
ေပၚမွ ေမာင္းထုတ္ေရးအတြက္ မ်ဳိးခ်စ္တပ္မေတာ္၏
အသက္ေပါင္းမ်ားစြာစေတးခဲ့ရသည္။ ရဲရဲနီေသာေပါက္
ပြင့္တုိ႔၏ေအာက္၌ ရဲရဲနီေသာ ေသြးတို႔ႏွင့္ဖက္ဆစ္တုိ႔၏
သံခြာေအာက္မွ ႐ုန္းထြက္ခဲ့ရသည္။ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ကို
ေမြးေပးခဲ့ေသာ ေႏြပါတကား။ မတ္လ ၂၇ ရက္သည္
တေပါင္းလ၏ေႏြသမုိင္းကို ေမ့မရေအာင္ပီျပင္ေစသည္။
ေရွးယခင္က သုေဒ္ၶါဒနမင္းႀကီးသည္ သူစံျမန္းရာ ကပိ
လ၀တ္ျပည္ေတာ္သို႔ ဘုရားရွင္အဖူးေျမာ္ခံႂကြေရာက္ရမည့္
လမ္းခရီးသည္တေပါင္းလရာသီျဖစ္သည့္အတြက္ သာယာ
ၾကည္ႏူးဖြယ္ေကာင္းပံုပါ ျမတ္စြာဘုရားအား ထည့္သြင္း
ေလွ်ာက္ထားခဲ့သည္။ ေလွ်ာက္ထားခ်က္ အျပည့္အစံုကို
ရဟန္းစာဆုိ ရွင္အုန္းညိဳက ဂါထာပုဒ္ေရ ေပါင္း ၆၄ ပုဒ္
အစား မွတ္ရလြယ္ေအာင္ ဂါထာ ၆၀ ေျခာက္ဆယ္ပ်ဳိ႕အျဖစ္
ေခၚၾကသည္။ ရဟန္းစာဆုိ ရွင္အုန္းညိဳက ဂါထာေျခာက္ဆယ္
ပ်ဳိ႕ဟူ၍ စာေပဖြဲ႕၍ ေရးသားခဲ့ရာ ျမန္မာစာေပတြင္
အလြန္ထင္ရွားခဲ့ေပသည္။
““ေရႊႏိႈင္းပိေတာက္၊ လဲႏွင့္
ေပါက္လည္း၊ ေတာက္သည့္ မီးေရာင္၊ ေျပာင္ေျပာင္ညီးညီး၊
ပန္းေတာင္ ႀကီးသို႔၊ ခရီးေတာ၀ယ္၊ ၿမိဳင္အလယ္၌”” ဟူ၍
တေပါင္းလအခါ ေတာလမ္းခရီး၌ ပန္းတုိ႔ပြင့္ေနၾကပံုကို
ရွင္အုန္းညိဳက ဖြဲ႕ဆိုပန္းခ်ီျခယ္ခဲ့သည္။ တေပါင္းလ၏
ရာသီပြဲေတာ္သည္ သဲပံုေစတီပြဲျဖစ္သည္။ သဲပံုေစတီေတာ္
ကား ဗုဒ္ၶဘာသာမွ ဆင္းသက္လာသည့္ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ
ပြဲေတာ္ျဖစ္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဗုဒ္ၶသာသနာစတင္ထြန္း
ကားကာစပင္ရွိခဲ့ေသာ ပြဲေတာ္ဟုယူဆရေပသည္။ အင္း၀
ေခတ္ ပန္းခ်ီလက္ရာမ်ားတြင္ တေပါင္းလသဲပံုေစတီပြဲ
က်င္းပပံု ႐ိုးရာစဥ္လာကုိေတြ႕ရသည္။ ေတာင္သူ
လယ္သမားတုိ႔သည္ ျမင္းမိုရ္ေတာင္ရွိ အာလိန္ငါးဆင့္
ကုိ ရည္ရြယ္၍ သဲပံုေစတီမ်ားအား ႐ိုင္ပါတ္ကုိ ငါးဆင့္
ဆင့္ကာ တည္ေလ့ရွိသည္။ ထုိအာလိန္ငါးဆင့္တြင္
သန္႔စင္ေသာသဲမ်ားျဖင့္ အျပည့္သိပ္ၿပီးလွ်င္ တံခြန္ကုက္ၠား
လွဴဖြယ္ပစ္ၥည္းမ်ားျဖင့္ပူေဇာ္၍ အလွဴအတန္းပြဲမ်ား
ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ျမန္မာဘုရင္မ်ားမရွိသည့္ေနာက္ပိုင္း
သဲပံုေစတီက်င္းပျခင္းသည္ တျဖည္းျဖည္းေပ်ာက္ကြယ္
လာခဲ့သည္။ ဘုရားပြဲေတာ္မ်ားေခတ္စားလာၿပီး ဘုရားပြဲ
ေတာ္ကို တေပါင္းပြဲေတာ္ဟုေခၚၾကသည္။
ေရႊတိဂံုဘုရားပြဲေတာ္ကုိ တေပါင္းလ၌ က်င္းပရျခင္း
သည္ေစတီေတာ္စတင္တည္ထားကုိးကြယ္သည့္ေန႔ကို
အစြဲျပဳ၍ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ ပြဲေတာ္က်င္းပျခင္း
ျဖစ္သည္။ မဟာသက္ၠရာဇ္ ၁၀၃ ခုႏွစ္ တေပါင္းလျပည့္
(ဗုဒ္ၶဟူးေန႔)တြင္ သိၾကားမင္း၊ ဥက္ၠလာပမင္းႀကီးႏွင့္
တဖုႆ၊ ဘလိ္ႅက ကုန္သည္ညီေနာင္တုိ႔ႀကီးမွဴး၍ ေရႊတိဂုံ
ေစတီေတာ္ႀကီးကုိ တည္သည္ဟု သမုိင္းကဆုိပါသည္။
ေရွးျမန္မာမင္းမ်ားလက္ထက္ကပင္ ထင္ရွားေသာ
ပြဲေတာ္ျဖစ္သည္။ ဒုတိယကမ္ၻာစစ္မျဖစ္မီအခ်ိန္က
ဘုရားဖူးမ်ားသည္ အသင္းအဖြဲ႕အလုိက္ အစုအေ၀းႏွင့္
ေလွတစ္တန္၊ ကုန္းတစ္တန္လာၾက၍ ကုန္းေတာ္၀န္းက်င္
ဇရပ္မ်ား၊ ေက်ာင္းမ်ား၊ ေစာင္းတန္းမ်ားႏွင့္ ရင္ျပင္အႏွံ႔
တြင္လည္း ဘုရားဖူးမ်ား၊ လွည္း၀ုိင္းမ်ား တုိးမေပါက္
ေအာင္ စည္ကားေလသည္။
ညအခါတြင္ အေနာက္မုခ္တြင္ ဇာတ္႐ုံပြဲ၊ ၾကည့္ခ်င္
ပြဲမ်ားျဖင့္ စည္ကားသည္။ သီေပါမင္းပါေတာ္မူၿပီး ႏွစ္ႏွစ္
အၾကာတြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ ထုတ္ေ၀ေသာ မတ္လ ၁၁ ရက္
ထုတ္ ““ရန္ကုန္ေဂဇက္ အပတ္စဥ္သတင္းစာ”” သတင္း
တစ္ပုဒ္တြင္ ေရႊတိဂုံတေပါင္းပြဲေတာ္သုိ႔ ယခုႏွစ္တြင္
လာေရာက္သူမ်ားျပားေၾကာင္း၊ လြန္ခဲ့ေသာ ရက္အနည္း
ငယ္ကပင္ၿမိဳ႕တြင္း၌ ေတာဘုရားဖူးမ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ေန
ေၾကာင္း၊ ယင္းတုိ႔အထဲတြင္ ရွမ္းလူမ်ဳိးမ်ားႏွင့္ ကရင္
လူမ်ဳိးအမ်ားအျပား ပါ၀င္ၾကေၾကာင္း၊ ယမန္ေန႔ ေရႊတိဂုံ
ကုန္းေတာ္ေပၚတြင္ ျမင္ရေသာ႐ႈခင္းမာွ မ်ကစ္ ပိ သာဒ
အျမင္တြင္ ထူးျခားလွ၍ စိတ္ႏွလုံးခ်မ္းေျမ့ဖြယ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊
အေၾကာင္း မွာ ၀တ္ေကာင္းစားလွမ်ဳိးစုံ၀တ္ဆင္ထားေ
သာ လူတန္းႀကီးမွာ မ်က္စိတ္တစ္ဆုံးပင္ျဖစ္ေၾကာင္း
စသည္ျဖင့္ တေပါင္းပြဲေတာ္႐ႈခင္းကုိ ေဖာ္ျပထားသည္ကုိ
ေတြ႕ရေလသည္။
ခရစ္သက္ၠရာဇ္ ၁၈၈၂ ခုႏွစ္ ေရႊ႐ုိးအမည္ခံ ွငမ
ွနေအအ ေရးသားထုတ္ေ၀သည့္ ႊ့န ႀကမာေည စာအုပ္
တြင္ ““ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အားလုံးေသာ ဘုရားပြဲေတာ္မ်ား
အနက္ ေရႊတိဂုံဘုရားပြဲေတာ္သည္ အႀကီးက်ယ္ဆုံးျဖစ္
သည္။ ဘုရားဖူးမ်ား ျပည့္က်ပ္စည္ကားလွသည္။ ျမန္မာ
ႏုိင္ငံရွိ အေ၀းဆုံးအရပ္ေဒသမ်ား၊ ထုိင္းႏုိင္ငံျဖစ္သည့္
ယုိးဒယား၊ ကေမ္ၻာဒီးယားႏွင့္ ကုိရီးယားႏုိင္ငံမ်ားမွလည္း
ဘုရားဖူးဧည့္သည္မ်ားလာေရာက္ၾကသည္””ဟု မွတ္တမ္း
ျပဳထားေပသည္။ ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္ႀကီး၏ တေပါင္း
ပြဲေတာ္ႀကီးအား ေရွးႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကဲ့သုိ႔ပင္ ယခု
ေခတ္တြင္လည္း ရက္သတ္ၱပတ္တုိင္တုိင္ ၾကည့္ခ်င္ပြဲအစုံ
ျဖင့္ စည္ကားစြာက်င္းပလ်က္ရွိသည္။
တေပါင္းလသည္ ေတာေတာင္ေရေျမ၌
လည္းေကာင္း၊ လယ္ေတာသစ္ပင္စသည္တုိ႔၌ လည္း
ေကာင္း တေပါင္းအလွျဖင့္ ျပည့္ေနသည္။ ေရွးႏွစ္ေပါင္း
မ်ားစြာကတည္းက တေပါင္းအလွသည္ ပီျပင္သလုိ
ယေန႔ေခတ္ အဆက္ဆက္တြင္လည္း ကမ္ၻာႏွင့္အမွ်
တည္တံ့ေနမည့္ ထာ၀ရတေပါင္းအလွတစ္ပါးဟု ဆုိထုိက္
ေပေတာ့သည္။ ။
*ေရႊဘိုသီရိမာလာ*
Friday, March 14, 2014
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Total Pageviews
Labels
ပညာေပး
(1488)
ကာတြန္းဟာသ
(1343)
ဟာသ
(899)
ေဆာင္းပါး
(822)
ကဗ်ာ
(777)
သတင္း
(533)
.ေဆာင္းပါး
(512)
အက္ေဆး/၀တၳဳတို
(504)
ေၾကာ္ျငာ
(432)
နိုင္ငံတကာထူးျခားသတင္း
(388)
ပညာေပး...
(326)
နိုင္ငံတကာ ထူးျခားသတင္း
(321)
ကဗ ်ာ
(279)
နိုင္ငံတကာအျခားသတင္း..
(253)
ကဗ်ာ…
(228)
ပံုျပင္
(220)
ေဆာင္းပါး….
(203)
အက္ေဆး
(191)
ေဘာလံုးဟာသ...။
(156)
သေဘာထားအျမင္
(149)
Cartoon
(145)
သတင္း....
(139)
ကဗ်ာ...
(136)
ကဗ်ာ.....
(132)
ပညာေပး..
(131)
နိုင္ငံတကာ အျခားသတင္း..
(123)
ျပည္တြင္းသတင္း
(118)
သတင္း..။
(114)
သတင္းတို
(111)
သေရာ္စာ…
(106)
ဝတၳဳတို
(105)
၀တၳဳတို
(95)
ဓါတ္ပံုသတင္း
(81)
သတင္း..
(79)
ေပးစာ
(79)
ဘာသာျပန္ ဝတၳဳတို
(75)
ဓာတ္ပံုသတင္း
(72)
ကာတြန္း
(64)
ဓာတ္ပံုသတင္း..။
(64)
သေရာ္စာ
(64)
နိုင္ငံတကာ အျခားသတင္း
(60)
ဓာတ္ပံုသတင္း..
(54)
ေမတၱာစာ
(54)
ေအာက္ေမ့ဘြယ္စာလႊာ
(53)
သတင္း.
(47)
ဘာသာျပန္အက္ေဆး
(46)
္ပံုျပင္
(45)
ကာတြန္းဟာသ-
(44)
ေဘာလံုးဟာသ...
(44)
နိုင္ငံတကာအျခားသတင္း
(43)
-ကာတြန္းဟာသ
(40)
နိင္ငံတကာ အျခားသတင္း
(39)
ကဗ်ာ.
(37)
သတင္းေဆာင္းပါး
(36)
News
(35)
ကာတြန္း ဟာသ
(34)
ပညာေပး)
(33)
ကဗ်ာ(ဟာသ)
(32)
ဟာသကဗ်ာ
(32)
ေအာင္ျမင္ေရးဒႆန
(30)
xပညာေပး)
(29)
ေၾကညာခ်က္
(28)
႐ုပ္သံ သတင္း
(25)
ဂ်ာနယ္
(24)
TV
(23)
နိုင္ငံတကာ အျခားသတင္း.
(23)
ဘာသာျပန္ေဆာင္းပါး
(20)
ရင္ဖြင့္သံ
(19)
သရဲဇာတ္လမ္း
(19)
္ပံုျပၤင္
(18)
ထုတ္ျပန္ခ်က္
(14)
ဓာတ္ပံု
(13)
ဘာသာျပန္ပံုျပင္
(13)
ဓာတ္ပုံသတင္း
(12)
သတင္းဓါတ္ပံု
(12)
သီခ်င္း
(12)
အင္တာဗ်ဴး
(12)
အေတြးအျမင္
(12)
ဓာတ္ပံုသတင္း.
(11)
ပံုျပၤင္
(11)
အယ္ဒီတာ့ထံေပးစာ
(11)
ဥာဏ္စမ္း
(11)
Photo News
(10)
poem
(10)
ဂ ်ာနယ္
(10)
ဟာသအက္ေဆး
(10)
(က်န္းမာေရး ပညာေပး)
(9)
.
(9)
x ပညာေပး)
(9)
ဘာသာျပန္
(9)
The Article
(8)
ခရီးသြား.ေဆာင္းပါး
(8)
နိူင္ငံတကာအျခားသတင္း
(8)
ဘာသာေရးေဆာင္းပါး
(8)
သတင္း.ေဆာင္းပါး
(8)
ေဗဒင္
(8)
သတင္းတို.
(7)
ဟာသ ဝတၳဳတို
(7)
တေဘာင္
(6)
ကွဗ်ာ
(5)
နိုင္ငံထူးျခားသတင္း
(5)
ဘာသာေရး၊ဓမၼပံုျပင္
(5)
မိန္႔ခြန္း
(5)
သမိုင္းစကား၊ ပန္းစကား
(5)
ဟာသ ဓာတ္ပံု
(5)
အားကစားသတင္း
(5)
song
(4)
ကာတြြန္းဟာသ
(4)
စကားပံု
(4)
ထူးျခားသတင္း
(4)
ပညာေပ;
(4)
သတင္း.တို.
(4)
သေရာ ္စာ
(4)
ဟာသ-
(4)
္ေဆာင္းပါး
(4)
-ကာတြန္းဟာသ-
(3)
interview
(3)
ထုပ္ျပန္ခ်က္
(3)
ဓမၼဒါန
(3)
ဓါတ္ပုံအက္ေဆး
(3)
ဓာတ္ပံုအက္ေဆး
(3)
ပညာေပ
(3)
ဖိတ္စာ
(3)
ရုပ္သံ
(3)
သတင္း.တို.။
(3)
ဟာသ အင္တာဗ်ဴး
(3)
ဟာသ.
(3)
အင္တာဗ်ဴးး
(3)
အတိုဆုံး၀တၳဳတို
(3)
အယ္ဒီတာ့အာေဘာ္
(3)
ေဘာလံုးဟာသ.
(3)
(ဟာသ)
(2)
By....meepyatite
(2)
Statement
(2)
Story
(2)
With Best Regards
(2)
aဆာင္းပါ
(2)
ကန္ေတာ့ခ်ိဳး
(2)
က်န္းမာေရး ပညာေပး
(2)
ဇာတ္လမ္းတို
(2)
ပန္းခ်ီ
(2)
ပုံျပင္
(2)
ဘာသာျပန္ကဗ ်ာ
(2)
ရုပ္ပံုအေတြး
(2)
ဟာသပံုျပင္
(2)
အစီရင္ခံစာ
(2)
အမွတ္တရ
(2)
အေတြး
(2)
ဦးဦး ေမွာ္ဆရာ
(2)
ေဆာင္းပါ
(2)
ျပဇာတ္
(2)
(xပညာေပး)
(1)
(ပညာေပး)
(1)
)
(1)
....
(1)
2010 at 11:22pm
(1)
=ႏိုင္ငံတကာ အားကစားသတင္းမ်ား
(1)
Announce
(1)
By: Sara Yin (က်န္းမာေရး ပညာေပး)
(1)
By; Silver Moon အင္တာဗ်ဴး
(1)
General Knowledge
(1)
Joke
(1)
Photo Essay
(1)
Thanks
(1)
aဆာင္းပါး
(1)
khana.na155 ကဗ်ာ
(1)
minkonaing
(1)
ကဗ်ာ(
(1)
ကဗ်ာ… By..Blue gyee
(1)
ကာတြန္းဟာသ <br /> <br />
(1)
ကိုယ္တိုင္ေရးကဗ်ာ သီဟသူ
(1)
ခရီးသြားဆာင္းပါး
(1)
ခရီးသြားေဆာင္းပါး
(1)
စကား
(1)
စကားပုံ
(1)
စာစု
(1)
စိုးမိုးေက်ာ္ (ဟာသ)
(1)
ဆက္သြယ္ရန္
(1)
ဓါတ္ပံုအက္ေဆး
(1)
ဓာတ္ပုံအက္ေဆး
(1)
ဓာတ္ပံုအေတြး
(1)
နူတ္ခြန္းဆက္လႊာ
(1)
ပ
(1)
ပညာေပ;း
(1)
မိန္႕ခြန္း
(1)
ရုပ္ရွင္
(1)
သတင္း နွင့္ဟာသ
(1)
သတင္း.တို
(1)
သတင္းကဗ်ာ
(1)
သတင္းသီခ်င္း
(1)
သေရာ္ကဗ ်ာ
(1)
ဟသ
(1)
ဟာသအင္တာဗ်ဴး
(1)
ဟိုအေၾကာင္း ၊ဒီအေၾကာင္းသူတို ့အေၾကာင္း
(1)
အဆိုအမိန္႔
(1)
အထၳဳပၸတၱိ)
(1)
အားကစားသတင္းမ်ား
(1)
အျခားသတင္း
(1)
ဦးဦး ေမွာ္ဆရာ ပညာေပး..
(1)
ုပုံျပင္
(1)
ေဆာင္းပါ;
(1)
ေပးပို ့သူ .. စိုးမိုးေက်ာ္ ဟာသ
(1)
ေပးပို ့သူ...သက္နိုင္ ကဗ်ာ…
(1)
ေပးပို ့သူ…greenleave
(1)
္ပုံျပင္
(1)
ြ
(1)
႐ုပ္သံ
(1)
• Posted by thant zin htwe on ႏုိ၀င္ဘာ 19
(1)
….
(1)
No comments:
Post a Comment